Leveranse og avbestilling
Hjemfint.no (organisasjonsnummer 920 659 756) kan levere til hele Norge. Leveranser skjer i samarbeid med Bring, DSV og deres samarbeidspartnere. Leveringstiden for lagervarer er vanligvis 2-14 virkedager. Leveringstiden for produksjonsvarer er vanligvis mellom 4-8 uker. Leveringstiden for bestillingsartikler er vanligvis mellom 2-8 uker.
Leveringstidene kan variere avhengig av spesifikasjonene til produktet og hvilket produkt det gjelder.
Informasjon om den faktiske leveringstiden finner du på produktsiden for det valgte produktet, og i handlekurven, avhengig av hvor lang produksjonstiden er eller hvilken destinasjon pakken skal sendes til.
Levering gjennomføres alle hverdager. Helgedager, lørdager og søndager er ikke medberegnet.
Hjemfint.no er betalingsansvarlig hvis varene skades eller blir tapt på veien. Hvis varen blir borte eller skadet når du returnerer varene, er det du som blir betalingsansvarlig. Hvis du som kunde mener at leveransen er så forsinket at du ikke lenger ønsker bestillingen, er det ditt ansvar å avbestille leveransen i henhold til disse kjøpsvilkårene.
Større gjenstander (som feriehus, drivhus, badekar, skyvedeler, osv.) leveres alltid til adressen du oppga i bestillingen. Produktene leveres til porten din hvis du bor i en leilighet, eller opp til tomtegrensen hvis du bor i et hus. Alternativt, så langt som transportørens lastebil kan nå frem til porten/tomtegrensen din, for eksempel på smale veier hvor lastebilen ikke kan komme frem. Vær oppmerksom på at vi ikke kan levere varer til øyer eller adresser der det ikke er faste veiforbindelser. Hvis disse begrensningene eksisterer, blir varene fraktet til nærmeste transportterminal i ditt område der du selv kan hente bestillingen.
Levering foregår normalt på hverdager mellom kl. 08.00 og 17.00, i henhold til faste tidsintervaller (for eksempel 9-12 eller 13-15). Tidsintervallene kan variere, avhengig av området. Du blir varslet på forhånd via telefon/e-post/sms. Mindre forsendelser (som dørhåndtak, mikser osv.) som har en vekt på mindre enn 20 kg, leveres til ditt lokale postkontor hvor du kan hente pakken. Se respektive produkt for leveringstid.
Når du handler hos Hemfint, tilkommer det alltid et ekspedisjonsgebyr for hver ordre. Ekspedisjonsgebyret varierer, og du finner aktuelt spesifisert ekspedisjonsgebyr i kassen for bestillingen din, der det står “Ekspedisjonsgebyr ". Ekspedisjonsgebyret belastes blant annet på grunn av kostnader ved fremplukking, pakking, lasting og leveringskontroll.
Avbestilling etter at bestillingen er ekspedert er ikke mulig. Hvis bestillingen allerede er sendt, er kunden pliktet til å motta bestillingen. Avbestilling er ikke gyldig før kunden har mottatt bekreftelse fra Hjemfint.no via e-post eller telefon. Ved eventuelt sluttsalg til oppgitt pris, eller om et produkt er utgått, vil vi ta kontakt med kunden for å komme til enighet om en løsning. Hjemfint.no informerer kunden om et tilsvarende salgsprodukt er tilgjengelig. Ved eventuelle forsinkelser på leveringen, underretter vi kunden snarest. Ved leveringsforsinkelse har kunden rett til å kansellere kjøpet gratis. Vi fullfører alle avtaler i samsvar med gjeldende lovgivning.
Bekreftelse
Når vi mottar bestillingen, sender vi en bestillingsbekreftelse til e-postadressen din. Det er derfor viktig at du oppgir riktig e-postadresse. Spar denne e-posten for å underlette eventuell kontakt med kundeservice. Ordrebekreftelsen inneholder informasjon om leveringstid, totalpris med spesifisert moms, fullstendig (ved kjøpstidspunktet) kjøpsvilkår og en link til ordrestatussiden siden hvor du alltid kan følge bestillingen din.
Betaling
Klarnas Personvernerklæring: https://cdn.klarna.com/1.0/shared/content/legal/terms/0/nb_no/privacy
Priser
Alle priser som vises på Hjemfint.no er inklusive merverdiavgift.
Bestilling
Når du bekrefter bestillingen, gir du ditt samtykke til at Hjemfint.no påbegynner fullføringen av bestillingen, og du blir dermed betalingsansvarlig. Ved å fullføre kjøpet, gir du som kunde ditt samtykke til leveringstidspunktet som Hjemfint.no angir i kassen. Kunder under 18 år må ha samtykke fra foreldre eller verge for å kunne handle på Hjemfint.no
Bestillinger som gjøres i en annen persons navn uten hans/hennes samtykke, eller på annen måte som gjør at Hjemfint.no vil bli utsatt for økonomisk tap, vil politianmeldes.
Hjemfint.no forbeholder seg retten til eventuelle prisendringer, feil priser og endelig salg. Hvis slike feil oppstår, kan det føre til at Hjemfin.no må heve kjøpet, og tilbakebetale ethvert beløp som er betalt inn på best mulig måte. Dette kan gjennomføres når som helst i løpet av handelen, når feilen oppdages. Årsaken til feilen må rapporteres tydelig til kunden i forbindelse med opphevelsen av kjøpet,
Reklamasjonsbetingelser
Det anbefales at du som kunde kontrollerer varene dine når du mottar leveransen for å sjekke at alt er riktig og uten skader. Hvis du mottok varen og ser at det ikke samsvarer med det du bestilte, er skadet eller andre feil, vennligst ta kontakt med kundeservice hos Hjemfint.no innen rimelig tid. Hjemfint.no tar ikke ansvar hvis du monterer eller endrer et produkt med synlige feil eller mangler.
Ved klage må kunden kontakte vår kundeservice via e-post kundeservice@hjemfint.no, telefon 21 98 48 80 eller via vårt kontaktskjema på kontaktsiden. Oppgi bestillingsnummer og årsak til klagen, og vi vil ta kontakt med deg innen kort tid. Ved godkjent reklamasjon, sender vi deg anvisning på hvordan du skal returnere varen. Defekte produkter som returneres til Hjemfint.no skal behandles som om de var feilfrie. Det er av største betydning for alle typer retur at produktet pakkes på en slik måte at det ikke utsettes for risiko for skade. For private forbrukere gjelder forbrukerkjøpsloven, som innebærer at kunden har rett til å få returfrakten betalt ved en gyldig reklamasjon. I tilfeller der feil ikke kan påvises etter mottatt retur, påløper en avgift på NOK 100 + frakt og retur. Hjemfint.no forbeholder seg retten til å erstatte defekte produktet med samme modell. Hvis varen er slutt, får du pengene tilbake.
Hvis et produkt er skadet under transport, må Hjemfint.no kontaktes innen rimelig tid. Reklamasjon som settes frem innen 2 måneder etter mottatt leveranse, regnes alltid som rimelig tid. Privatforbrukere har alltid 2 års garanti. Hvis produktet forventes å holde vesentlig lenger enn 2 år, har kunden 5 års garanti i henhold til forbrukerkjøpsloven.
Angrerett
Du som kunde har rett til å angre kjøpet uten å oppgi årsak innen 14 dager fra mottak av varene. Hvis du vil utøve angreretten, må du sende inn navn og kontaktinformasjon sammen med bestillingsnummer og annen viktig informasjon til Hjemfint.no. Legg igjen en klar melding om din beslutning om å angre kjøpet. Hvis du angrer på kjøpet av en av flere produkter i en bestilling, må det komme klart frem hvilket produkt du ønsker å angre på kjøpet av.
Du kan blant annet bruke Forbrukerrådets standardskjema for angrerett som du finner her: https://www.regjeringen.no/no/dokument/dep/bld/skjema/skjema-2/skjema-om-angrerett/id614564/
For at du skal kunne utøve din angrerett i tide, er det tilstrekkelig at du sender inn meldingen om at du ønsker å benytte deg av angrefristen før angrefristen på 14 dager går ut. Hvis du som kunde ønsker å benytte deg av angreretten, må du kontakte Hjemfint.no via e-post kundeservice@hjemfint.no eller telefon 21 98 48 80 for å få en adresse du kan sende varen til. Etter å ha gitt beskjed om angreretten, skal kunden sende varen tilbake til Hjemfint innen 14 dager. Ved angret kjøp betales returfrakten av forbrukeren. Gjeldende kostnad for returfrakt er som nedenfor.
- Servicerepresentant: 299 NOK
- Hjemlevering opptil 100 kg: 899 NOK
- Hjemlevering over 100 kg: 1200 NOK
- Spesialvarer som utespa, gravemaskiner, stillaser: 3000 - 5000 NOK
Effekt av utøvd angrerett
Hvis du angrer på kjøpet, refunderer vi alle betalinger vi mottok fra deg angående varen/produktene og eventuelle fraktomkostninger (dette inkluderer ikke eventuelle ekstrakostnader som påløper som følge av at du har valgt en annen leveringsmetode en den billigste standardleveransen som vi tilbyr). Kunden betaler for returforsendelse.
Hvis det returnerte produktet har blitt brukt i større grad enn det som kreves for å kunne fastslå dets egenskaper og funksjon, har Hjemfint.no rett til å kreve kompensasjon for den verdiminskning som tilstanden til produktet innebærer. Fradrag på opptil 100% kan gjøres hvis produkter som returneres er slitt, skittent eller på annen måte har gjennomgått en verdiminskning som betyr at vi ikke kan selge dem videre. Hvis vi vurderer at vi kan selge et returnert produkt til en annen kunde, selv om produktet har blitt brukt i større utstrekning enn det som kreves for å fastsette produktets egenskaper og funksjon, men der videresalg kun kan gjennomføres til en nedsatt pris, foretar vi et avdrag tilsvarende den estimerte verdiendringen. Produkter som returneres som nye i originalemballasje, refunderes fullt ut.
Begrensning av angreretten
Loven om fjernhandel inneholder en rekke bestemmelser som begrenser retten til å utøve angreretten.
Angreretten kan ikke gjøres gjeldende hvis: «En vare som på grunn av sin art ikke kan returneres eller som raskt anses å bli dårlig eller for gammel». Dette gjelder for eksempel varer som er produsert etter bestilling og dermed ikke på lager hos oss eller våre leverandører. Det kan for eksempel være ikke-lagrede størrelser på vinduer og dører, spesielle farger eller andre tilpasninger til disse produktene som gjør det vanskelig å selge produktet til en annen forbruker. Produktene som ikke er omfattet av angreretten er merket som «produksjonsvarer» og de er også merket i kassen, slik at du som forbruker må være oppmerksom på unntakene før du fullfører kjøpet. Hvis du fortsatt er usikker på hvilke varer som ikke er omfattet av angreretten, vennligst kontakt kundeservice.
Når kunden bekrefter bestillingen, gir kunden sitt samtykke til at Hjemfint.no begynner å fullføringen av bestillingen. Dette innebærer at kunden ikke har noen angrerett fra det tidspunkt produkter som i de ovennevnte eksemplene, er satt i produksjon. Det inkluderer produkter som er klassifisert som produksjonsvarer.
Kunden er ansvarlig for produktet fra det tidspunktet produktet er bekreftet eller mottatt ved levering. Hvis produktet returneres ved bruk av angrerett, har kunden ansvaret for produktet til det er mottatt av Hjemfint. Vi anbefaler derfor at produktet pakkes godt inn ved alle typer av retur.
Tilbakebetaling
Ved gyldig bruk av angreretten, tilbakebetales kunden uten unødig forsinkelse og senest 14 dager fra datoen da vi ble varslet om din beslutning om å angre kjøpet. Beløpet utbetales imidlertid tidligst når varene har kommet i retur, eller når vi har sett bevis på at varene er returnert (hva som skjer først). Ved gyldig reklamasjon tilbakebetales kunden uten unødig forsinkelse og senest 14 dager fra datoen da vi mottok den reklamerte varen Ved utbedring av feil eller erstatning av varer i forbindelse med en reklamasjon, vil eventuelle returkostnader tilbakebetales forbruker senest 14 dager etter at vi har mottatt de reklamerte varene. Vi vil bruke samme betalingsmetode for tilbakebetaling som du brukte i den innledende transaksjonen, med mindre du har uttrykkelig gjort andre avtaler med oss. I alle tilfeller så vil ikke reklamasjonen koste deg noe.
Varen som ikke hentes
I tilfeller hvor kunden ikke henter ut pakker på utleveringsstedet, blir vi belastet et gebyr av speditøren for frakt til utleveringsstedet og tilbake, samt en administrativ avgift. For å dekke denne kostnaden og vår egen håndteringskostnad, belaster vi for øyeblikket kunden NOK150 per uavhentet pakke.
Personopplysninger
Når du besøker nettstedet vårt, kjøper våre varer eller tjenester eller kontakter oss for informasjon eller service, samler vi og behandler dine personopplysninger. Personopplysninger er informasjon som direkte eller indirekte kan identifisere en person. Vi behandler personopplysninger i samsvar med gjeldende lovgivning.
Formål for behandling av personopplysninger
Formålet med vår lagring og behandling av dine personopplysninger er:
• Fullføre våre forpliktelser til deg som kunde, for eksempel gjennomføring av kjøp, levering, fakturering og kundeservice
• Følge gjeldende lov, for eksempel regnskapsloven
• Aktivere kundeservice, for eksempel å svare på spørsmål og korrigere feilinformasjon
• Sende deg informasjon om våre varer og tjenester via post, e-post, SMS/MMS og telefon
• Gi deg relevant informasjon og tilpassede tilbud i nyhetsbrev samt på nettet basert på dine tidligere kjøp eller bruk av våre kanaler
• Vurdere hvilke betalingsmåter vi kan tilby deg, for eksempel gjennom kredittvurderinger
• Utvikling av vårt kundetilbud og funksjoner gjennom analyser av bruk av nettstedet
• Forhindre svindel og gjennomføre risikostyring
Rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Vi baserer behandlingen av dine personopplysninger på en rekke juridiske grunnlag. Vi må samle inn visse personopplysninger for å kunne oppfylle avtalen med deg som kunde og gi deg den tjenesten du kan forvente. Ved å gjennomføre kjøp, samtykker du at vi lagrer denne informasjonen så lenge du velger å fortsette å være kunde hos oss. Denne informasjonen inkluderer:
• Navn, post- og fakturaadresse
• Telefonnummer og e-postadresse
• Betalingsinformasjon
• Personnummer eller organisasjonsnummer
• IP-adresse og informasjon om bruken av nettstedet vårt
Hvis du velger å sende e-post, chatte, ringe eller kontakte oss via kontaktskjema, blir informasjonen du sender og avsenderinformasjonen (e-postadresse, telefonnummer, IP-nummer) lagret slik at vi kan følge opp og svare på henvendelsen din.
Hvis du velger å skrive en anmeldelse av produktene våre eller laste opp et bilde av noen av våre produkter, vil disse dataene (som kan inneholde personlig informasjon om deg) samt navnet ditt og e-postadressen din bli lagret til du kontakter oss og ber oss om å slette disse dataene.
En del av behandlingen av personopplysninger som vi utfører, er basert på en såkalt interesseavveining. Dette gjelder for eksempel behandlingen vi gjennomfører relatert til din postadresse, e-postadresse, informasjonskapsler (du finner mer informasjon om hvordan vi behandler informasjonskapsler under lenken «Om informasjonskapsler») og telefonnummeret ditt for å kunne sende deg tilbud om våre varer og tjenester via for eksempel e-post eller nett. Du kan når som helst velge å fravike slike utsendelser ved hjelp av en lenke eller instruksjon i tilbudsmeldingen, eller ved å kontakte oss.
I noen tilfeller kan vi ha en juridisk forpliktelse til å behandle dine personopplysninger. Dette gjelder for eksempel behandling av personopplysninger som vi utfører for å oppfylle kravene i regnskapsloven.
Kilder til personopplysninger
Bortsett fra informasjonen du selv gir oss, kan det, avhengig av betalingsmetode eller leveringsadresse, være andre kilder (tredjeparter) som vi samler inn informasjon fra. Når du betaler med faktura, hentes informasjon fra et kredittopplysningsfirma eller en bank. Vi kan også samle inn informasjon fra offentlige institusjoner om adressen som forsikring på at vi har mottatt riktig adresse eller telefonnummer.
Deling av personopplysninger
Vi deler noen av dine personopplysninger med distribusjonspartnere for å kunne fullføre og levere en bestilling. I tilfeller der vi tillater våre produktleverandører å gjennomføre en levering, vil denne informasjonen også kunne deles med disse. Enkelte data kan deles med leverandører av kort- og kommunikasjonstjenester, selskaper i vår gruppe av selskaper og andre samarbeidspartnere for å kunne oppfylle vår forpliktelse til deg som kunde. Hvis du velger å anmelde eller laste opp et bilde på noen av våre produkter, kan vi publisere og dele denne informasjonen på nettsiden vår og andre kanaler som vi kontrollerer. Ingen informasjon vil videreselges til tredjepart. Hvis du søker om kreditt når du kjøper et produkt eller en tjeneste, kan informasjonen din bli gitt til kredittopplysningsfirmaer. Vi kan overføre personopplysningene dine til land utenfor EU/EØS, hvis noen av våre leverandører eller samarbeidspartnere er lokalisert der. Hvis personopplysninger overføres til et land utenfor EU/EØS, vil vi iverksette tiltak for å sikre at personopplysningene fortsatt er beskyttet og ta de nødvendige tiltak for lovlig overføring av personopplysninger til land utenfor EU/EØS.
Dine rettigheter
Du har rett til å få tilgang til personopplysningene dine og be om et registerutdrag om hvordan vi behandler opplysningene dine, og hvilke mottakere informasjonen har eller skal deles med. Skriftlig signert forespørsel om dette sendes til postadressen til den personopplysningsansvarlige.
Du har alltid rett til å få rettet opp feil eller villedende personopplysninger. Du har rett til å få slettet personopplysninger som ikke lenger er nødvendige for det formål (irrelevante data) de først ble samlet inn for. Vi forbeholder oss imidlertid retten til å beholde slike opplysninger som vi er påkrevet å beholde i henhold til relevant lov (for eksempel regnskapsloven), eller som vi, i samsvar med gjeldende avtaler med deg, må beholde for å oppfylle våre kontraktsforpliktelser. Du har rett til dataportabilitet, som betyr at du under visse forhold har rett til å motta personopplysningene dine i et strukturert og maskinlesbart format som du kan sende til en annen personopplysningsansvarlig. Du har rett til å motsette deg behandling av personopplysninger som er utført på grunnlag av en interesseavveining. Du har rett til å sende inn eventuelle klager vedrørende behandling av personopplysningene dine til ansvarlig myndighet.
Personopplysningsansvarlig er Hemfint i Kristianstad AB.
Transportskadet gods
Hvis en vare fra Hjemfint.no er skadet under transport, uansett om skaden er godt synlig eller skjult, må dette rapporteres til Hjemfint.no innen rimelig tid fra mottak av vare. Det er derfor viktig at du sjekker pakken nøye når den blir levert. For å styrke retten om reklamasjon mot transportselskapet, er det viktig at du sparer den eventuelle emballasjen i samme tilstand som når du fikk pakken levert.
Produktinformasjon
Hjemfint.no forbeholder seg retten til å justere priser, prisfeil, produktinformasjon, produktbilder og tilbud uten varsel. Produktbilder og informasjonstekster som er tilgjengelige, gjenspeiler produktet så godt det lar seg gjøre. Vær oppmerksom på at bildene på nettstedet kan variere avhengig av fargeinnstillingene i datamaskinen, samt spesifikasjoner på dimensjoner og andre valgfrie design.
Alle produkter kan brukes i Norge.
Force Majeure
Hjemfint.no skal være fritatt for skade-erstatning og andre sanksjoner dersom oppfyllelsen av avtalen er forhindret, hindres eller er forsinket relatert til omstendigheter utenfor vår kontroll. Frigjørende omstendighet inkluderer blant annet regjeringsintervensjon, ny/endret lovgivning, manglende overholdelse, krig, brann, flom, arbeidsmarkedsforstyrrelser, forbud, restriksjoner, sabotasje, ugunstige transport- eller værforhold og om selskapet er utsatt for kriminell aktivitet som påvirker virksomheten. Forbrukeren blir straks kontaktet og informert om årsaken til at selskapet ikke kan fullføre kjøpsavtalen og tilbys å avbryte kjøpet.
Eierrett
Alle varer forblir Hjemfint.no sin eiendom til full betaling er utført.
Anvendbarhet
Disse kjøpsvilkårene gjelder når norsk lov eller annen gjeldende lov ikke foreskriver vilkår som er i konflikt med disse. Privatforbrukere omfattes av forbruker- og netthandelsloven som også fungerer som beskyttelse for salgsselskapet. For mer informasjon, besøk Forbrukerådets hjemmeside: www.forbrukerradet.no/. Hjemfint kan ikke inngå avtaler med kunder under 18 år uten samtykke fra verge.
Tvist
Ved en eventuell tvist kommer vi til å følge generelle retningslinjer fra klagenemda.
Hvis en tvist ikke kan løses i samråd med kundeservice, kan du som kunde velge å sende inn klage til Forbrukerombudet (ARN) som du finner www.forbrukerradet.no/.
Du kan også velge å sende klager på nettet via EU-kommisjonens plattform for mekling i tvister. Dette finner du på https://ec.europa.eu/consumers/or/.
Samarbeid med kunden og selgeren.
Valgfrihet
Alle forsøk på svindel politianmeldes og Hjemfint.no forbeholder seg retten til å heve kjøpet om dette oppdages. Tvister i henhold til disse vilkårene skal avgjøres i samsvar med norsk lov.
Spørsmål
Har du spørsmål, vennligst kontakt Hjemfints kundeservice på e-post: kundeservice@hjemfint.no